27/7 reisdag naar Mirissa

27 juli 2018 - Mirissa, Sri Lanka

Vanmorgen al vroeg opgestaan om helaas van deze heerlijke Nature View weg te gaan, maar we gaan vast weer een hoop moois zien. Hema  komt ons om 7 uur al ophalen om vooral veel in de auto te zitten.  Maar onderweg zien we veel moois, de rijstijl van Hema en de overige verkeersdeelnemers gaat gelukkig al wennen. We hebben dwars door Colombo gereden en zijn na een klein stukje snelweg via de westkust richting Galle gereden, onderweg zie je van alles, kinderen los in de auto, heel veel tuk tuks met diversen passagiers,  een man met een zakdoek om zijn hoofd en er liep zelfs een olifant met begeleider door het centrum heen.... Voordat we bij Galle aankwamen, hadden we eerst een stop bij een schildpaddenopvang. Het duurde even voordat we er waren, maar het was het wachten waard. Wat was het leuk en interessant  om te zien. Hoe bevolking hier over het strand de wacht houdt, de eieren opgraaft en ze naar het schildpaddenverblijf brengt, waar ze daar weer begraven worden. Na 48 dagen komen de eieren uit en gaan ze eerst in een bassin om aan te sterken. De grote hoeveelheid mannetjes worden na drie dagen naar de zee gebracht en de vrouwtjes  worden na anderhalf jaar pas terug gezet. Hierdoor is de schildpaddenpopulatie weer toegenomen, er worden nl meer mannetjes geboren dan vrouwtjes. We mochten ook nog diversen schildpadden optillen en aaien. Verder hadden ze wat albino schildpadden en gehandicapten schildpadden. Het was heel erg indrukwekkend. Toen was het tijd voor een lunch. Hema wist een leuk tentje aan de kust Re Fresh, waar we heerlijk hebben gegeten,  pizza, uitsmijter en een garnalensalade. Deze tent heeft last gehad van de Tsunami,  hier gaan we vast nog meer van zien.
Daarna weer verder gaan reizen om bij het fort, VOC, Galle weer uit te stappen. Wat een groot en indrukwekkend fort is het nog. We zijn begonnen bij de Nederlandse kerk en daarna over de vestigingsmuren een rondje gelopen. Wat een wilde zee en wat een uitzicht! Hema vertelde ons dat met de Tsunami  het hele fort onder water stond! Terwijl de muren toch wel een meter of 8 hoog waren, ongelooflijk en bijna niet voor te stellen. Hopelijk gebeurt het nooit meer.
Na nog een rondje te hebben gelopen en een souvenir te hebben gekocht, na zwaar afdingen, was het tijd om naar onze overnachtingsplek te rijden.

Eenmaal daar aangekomen waren we sprakeloos, ja het kan, de familie Zwaartman sprakeloos krijgen, wow! Eerst hadden we alleen een soort van toegangsdeur, om daarna in ons droompaleis te komen, ontvangstruimte waar je U tegen zegt, met daarnaast een heerlijk zwembad en daarnaast de zee, wow! De piccolo bracht onze spullen naar de kamer, deze grenst aan het zwembad, en kon de droom werkelijk worden. Snel de zwemkleding aangedaan en even een verfrissende duik genomen.
Het eten was in buffetvorm, prima te doen, maar niet zo lekker als de afgelopen dagen.  Na het eten over het strand gewandeld, waar een hoop eettentjes gesetteld zijn, mocht het eten morgen wederom in buffetvorm zijn, dan gaan we overmorgen op het strand eten en cocktails drinken. Nu nog heerlijk zittend bij het zwembad en wachten op de rode maan. Schijnt een mooi natuurverschijnsel te zijn, en waar kan je dat beter zien dan op Sri Lanka met een volle maan! Hopelijk gaan we het goed zien.

1. Linda Sentse:
    28 juli 2018
    Geweldig om te zien, leuk om de verhalen te lezen. Ook wij zijn bij de schildpadden geweest. Hel veel plezier en ik blijf de verhalen volgen.
  2. Ine:
    30 juli 2018
    Hallo! In welk hotelverblijven jullie? Het ziet er super uit en wij willen graag een pareltje boeken in Mirissa! En valt de temperatuur daar mee? Alvast bedankt! Ine