10/8 reisdag naar Anuradhapura

10 augustus 2018 - Anuradhapura, Sri Lanka

Na een wat later ontbijt dan normaal, gingen we weer met de bus op pad, dit keer na Anuradhapura. Dit is na Kandy de belangrijkste plaats voor het boeddhisme.  Anuradhapura wordt ook wel koningsstad genoemd. Over een oppervlakte van 40km2 liggen de overblijfselen  van diversen paleizen  en tempels. De stad is een pelgrimsoord voor boeddhisten, omdat hier de bo-tree groeit, afkomstig van een loot van de boom, waar Boeddha in India onder mediteerde. Deze boom schijnt nu 2600 jaar oud te zijn.

Na een vrij rechte weg kwamen we aan in Anuradhapura,  Hema wilde al met ons lunchen, maar daar vonden we het nog een beetje te vroeg voor. Dus eerst even een winkelstraatje in, zodat we even konden shoppen ( Sanne was helemaal in haar nopjes) Hema zou ons anderhalf uur later weer oppikken. We hebben een hindoebeeldje gekocht, twee horloges en een omslagdoek. Deze omslagdoek wil ik gebruiken om over mijn bikini te dragen, of in de sauna, maar eigenlijk is het een rok. Het personeel vond het maar raar dat ik hem anders knoopte dan dat eigenlijk de bedoeling was. Ze moesten er heel hard om lachen. Laat ze maar lekker lachen, ik maak er mijn omslagdoek van. Sanne draagt altijd haar haarelastiekjes om haar arm, en hier hadden ze stiekjes die ook als armband kunnen, dat staat veel leuker en hebben er een paar voor haar gekocht. Verder zijn we nog heel veel verschillende winkeltjes ingegaan. Een Samsung j7 kan je hier kopen voor 2500 roepie, of te wel ongeveer 12,50. Dat zijn  nog eens leuke prijzen.
Na het winkelen alsnog gaan lunchen bij hotel Grand. Om ons daarna om te kleden om naar de tempels te gaan. Hier moesten we een lange broek en bedekte schouders ( mannen en vrouwen) voor aanhebben. Bij de bus even omgekleed, zodat we daarna het heilige terrein op konden. Wat was het indrukwekkend. Heel veel mensen aan het bidden, bijna allemaal in het wit,  baby's tot bejaarden. Allemaal op blote voeten, voelde mij toch een beetje een indringen in hun geloof. Wel heel bijzonder om het mee te mogen maken. Eerst liepen we naar de heilige boom, daarna naar de ronde koepel, waar een bepaalde ceremonie bezig was. (Blijkbaar is er morgen een boeddhistisch feest, waardoor er heel veel lampjes hingen, waarschijnlijk gaan we morgenavond ook even kijken) en tot slot nog naar het boeddhabeeld. Het boeddhisme bestaat altijd uit drie plaatsen, die vlakbij elkaar liggen (paleis, koepel en beeld). Hema is ook boeddhistisch en heeft ons het één en ander erover verteld.
Na deze wandeling gingen we naar het hotel Heritage. Wederom weer een mooi hotel. Er was wel een foutje wat betreft de kamers. We hadden twee kamers naast elkaar, maar toen Ian de deur open deed, bleek die kamer al bezet te zijn, oeps. Gelukkig konden ze wel terecht in een andere kamer, alleen ligt die kamer niet naast ons.
Nog even gezwommen en salto's in het zwembad.  Na het zwemmen hadden we wederom een buffet, dit keer wel met livemuziek. We kunnen geen buffet meer zien, maar Nigel had de oplossing, hij en Sanne gingen ons bedienen. Zo lief. Zo hebben we toch weer redelijk gegeten. Morgen moesten we er eigenlijk heel vroeg uit, ivm de safaritocht, maar Hema belde net, dat het toch later op de dag wordt. Kunnen we mooi een verjaardagsontbijt doen, Ian wordt morgen alweer 20!

1. Lia:
    10 augustus 2018
    Ian Van Harte met jouw 20 jaren!
    Je hebt sowieso een geweldige dag...veel pezier!