11/8 Ian jarig en safaritocht

11 augustus 2018 - Anuradhapura, Sri Lanka

Hieperdepiep hoera! Ian is vandaag 20 jaar geworden. En wat bijzonder omdat wederom weer ver weg te vieren, denk dat we zijn verjaardag thuis op één hand kunnen tellen. Vorig jaar Amerika zonder familie om hem heen. Dit jaar wel met zijn familie, maar helaas niet met Eline. Tijdens het ontbijt kregen we een mooie chocoladetaart met twee kaarsjes erin. Wij hadden ballonnen meegenomen en zo was het toch een beetje feest! De taart was heerlijk als ontbijt.
Na het ontbijt hebben de heren bij het zwembad rondgehangen en zijn de dames naar de bijbehorende spa gegaan voor een heerlijke massage. Voor Sanne was het de allereerste keer dat ze een full body massage kreeg, ondanks dat ze het in het begin een beetje ongemakkelijk vond, heeft ze er wel van genoten. Nu had ze al een beetje af kunnen kijken terwijl ik gemaseerd werd. Heerlijk ontspannen kwamen we bijna drie uur later weer terug. Helaas geen tijd voor nog een massage.
De mannen hadden  rond één uur vijf broodjes besteld, alleen om half twee hadden we ze nog niet gekregen. Pas rond twee uur kwamen ze de broodjes brengen,  terwijl we om half twee al weg hadden gewild. Wij wilden op een gegeven moment maar gewoon weglopen, maar dat wordt hier niet echt geaccepteerd. Hema bleef netjes wachten, maar blij was hij ook niet hiermee.
Met broodjes in de auto richting het Wilpattu National Park gereden. Hema heeft voor zijn doen hard gereden (circa 77 km pu ipv 60 km), onderweg werd er op de weg rijst gedroogd, dacht we ondertussen al aardig wat hadden gezien qua weg en weggebruikers. Toen we er bijna waren hebben we de bus omgeruild voor een 4x4 jeep om daarna het park in te gaan. In dit wildpark leven vooral luipaarden, tenminste daar maken ze de reclame over. We hebben niet zoveel dieren gezien  als in het vorige wildpark, maar uiteindelijk wel twee luipaarden, één wat verder weg in een boom en één luipaard tussen twee struiken, vlakbij een zandvlakte, op de grond. Echt super gaaf! Verder hebben we krokodillen, een adelaar, een schildpad, bizons, hagedis en herten gezien. Ondanks dat wij deze safari (lees Bob en Linda) minder vonden dan de vorige zijn we wel heel blij dat we geweest zijn. Dit park is veel wilder dan het vorige park qua begroeiing.
Na de safari terug naar het hotel om te dineren en ons klaar te maken voor het avondprogramma.
Eerst nog even met Hema het restant van de taart opgegeten en daarna naar het jaarlijkse boeddhisme feest gegaan. Wat een drukte, heel veel mensen gekleed in het wit, jong tot oud, denk wel 100.000. Heel veel mensen liggend/zittend waar dan ook,  muziek, olifanten enz. Het blijkt dat deze mensen hier de hele nacht blijven, luisterend naar het woord van boeddha, wat via speakers te horen is. Morgenochtend komt er een soort van bisschop (Terre) langs om al die mensen een soort van te zegenen. Heel indrukwekkend om hier bij te zijn. Hema was ook erg blij om hier bij te mogen zijn. Sowieso heel bijzonder dat het geaccepteerd werd dat wij er als toerist bij mochten lopen. Uiteraard waren we hier ook weer een attractie voor sommige. Ian is natuurlijk zo lang, sommige vrouwen komen hier tot zijn elleboog, en wij zijn wit in hun ogen. Van een vrouw kregen we wierook stokjes en deze hebben we met elkaar gebrand. Mooi!
Eenmaal terug bij het hotel, bleek het hotel al op slot te zitten. Hema heeft via een sluiproute iemand gevonden die de deur kon openen, konden we nog even kort de grote dalmutti doen en nu zijn we moe. Morgen de laatste hele dag op Sri Lanka,  helaas.

1. Edith:
    11 augustus 2018
    Van harte gefeliciteetd Ian. Wat een bijzondere verjaardag geb je.
  2. Ingrid:
    11 augustus 2018
    Hieperdepiep nog van harte gefeliciteerd Ian. Toch wel heel bijzonder om zo je verjaardag te mogen vieren.
    Geniet van jullie laatste dagje 🏯
  3. Sigrid:
    12 augustus 2018
    Gefeliciteerd Ian! Wat bijzonder om zo je verjaardag te vieren. Weer een mooie dag gehad. Helaas loopt de reis ten einde, wat hebben jullie veel meegemaakt. Geniet nog even van de laatste dag en goede reis naar huis.