25/7 fietstocht

25 juli 2018 - Madampe, Sri Lanka

We hebben een fietstocht door Madampalle gemaakt, om te zien hoe er authentiek geleefd werd,  zo hebben we kunnen zien wat ze allemaal met kokosnoten kunnen maken, deze groeien hier heel veel. Er wordt wijn van gemaakt, kokosolie, en de barst wordt gebruikt voor bezems en touw. Het restafval wordt gebruikt om geperste compost van te maken. Het buitenste gedeelte van het de stam is het hardhout hier, dat wordt gebruikt voor daken en voor stellages die wij zagen bij de dakpanfabriek. De dakpannen worden gemaakt van klei en na 2 weken drogen worden ze een week lang gebakken in de oven. Deze oven wordt aangestoken met cashewnotenhout, jammer voor Ian groeien de noten van april tot mei, we hebben wel een boom gezien, maar nog geen noot. Terwijl we bij de dakpanfabriek waren, waren er nog mensen aan het werk. Deze mensen legden de dakpannen in een oven, de vrouwen vervoerde 5 dakpannen op hun hoofd, ook al zat er kussentje tussen,  dan nog wil ik  niet ruilen met ze. Sowieso in deze broeierige warmte lijkt me werken niet echt fijn. Veel werk wordt hier 's-nachts gedaan, snap nu wel waarom. Ook hebben we nog wevers aan het werk gezien, ze maakte handgemaakte sari's,  snap nu ook heel goed, waarom deze onbetaalbaar zijn. Wat een werk. En als laatste liet onze gids Anusha (tevens de eigenaresse van Nature View) een traditionele rijstpeller zien. Wij zijn vandaag veel te weten te komen over hoe er traditioneel geleefd wordt. Bij de weefster liepen 2 kinderen, hadden amper meubilair en een een heel oud zwart wit tv'tje waarop de smurfen waren te zien. Verder stond er een handgegraven put van circa 40 meter diep, die voor het water zorgde. Ook hebben we koffiebonenplanten, passiebloemen, diversen enkele koeien, reigers, de ijsvogel, magere honden en katten gezien. En we hebben kokossap gedronken in een stalletje onderweg, alleen Nigel vond het niet zo lekker, de rest vond het redelijk te doen, al waren we heel blij dat we maar 3 kokosnoten hadden besteld en geen 5. Dit kosten ons 250 roepies, omgerekend ongeveer €1,50 inclusief fooi. Daar kan je nog een keer een kokosnoot voor bestellen. Dit waren genoeg indrukken voor 1 dag.

De rest van de dag hebben we gerelaxed,  gezwommen, overheerlijke juicesap gedronken (verse mangosap) en wederom goed gegeten. Dit keer wat meer "hollands" bloemkool, bonen, en wortels als vegetables, cordonblue, patatjes en salade. Als toetje hadden we traditioneel een soort  van yoghurt met kokoshoning, dit smaakte best goed.

De avond hebben we afgesloten met praten met Anusha en een spelletje doen met haar zoons van 15, jammer dat de kinderen hier maar 20 minuten Engels per week krijgen, maar volgens mij vonden ze het toch best leuk, om er een beetje bij betrokken te worden. Ouders vonden het sowieso wel leuk dat wij het voorstelde. Het is een heel aardig gezin, morgenochtend krijgen we een traditioneel ontbijt, ben heel benieuwd,  maar nu eerst weer slapen in onze tent.