2/8 Thomas Lipton tea plantage

2 augustus 2018 - Haputale, Sri Lanka

Nadat we vanmorgen wakker waren geworden,  hebben we eerst genoten van het fantastische uitzicht. Wat is er nou mooier dan je buitendeur opendoen en dan terwijl je nog in bed ligt, kijken naar het weidse uitzicht. Nadat we allemaal weer opgefrist en bepakt waren voor de dag zijn we gaan ontbijten. We hadden dezelfde ober, die weer gezellig over onze schouder heen keek. Toast, eieren, fruit en lekkere zwarte thee. De thee is in deze streek bijna net zo donker als de koffie. We hebben er vandaag heet water bij besteld, zodat we de thee konden aanlengen zoals we thuis limonade aanlengen. Het heet water was op, maar de thee nog niet.
Om 10:00 uur stond de jeep weer klaar om weer ruim 4 km berg afwaarts te rijden. Daar overgestapt in het busje om naar de lipton theeplantages te rijden. Na een hoop zigzagweggetjes zijn we bij lipton aangekomen. Daar weer overgestapt, nu op twee tuk tuks,  nu gingen we 7 km rijden om naar het hoogste puntje van de theeplantages te rijden. Daar kan je een heel mooi uitzicht hebben, alleen wij hadden wolken. Nu is dat ook niet zo gek als je op 2000 meter hoogte zit. We konden ook met de tuk tuk terug, maar besloten om terug te gaan lopen. Nu is 7 km prima te doen, maar 7 km bergafwaarts voel je wel een beetje aan je tenen. Soms een stukje afgesneden om  door de theeplantages te lopen. Dat was wel fijn voor de voeten. Onderweg kwamen we nog een school tegen die net uit ging. Alle kinderen keurig in rijtjes, jongens aan de ene kant, meisjes aan de andere kant en ondertussen doodse stilte terwijl de kinderen luisteren naar een lied, wat krakend uit de boxen kwam. Nadat het afgelopen was liepen alle kinderen weg van het schoolgebouw. Een deel liep met ons mee en onze kinderen en deze kinderen gingen soms rennend de heuvel af, dan werden er weer high fives gegeven en werd er geoefend om elkaars naam uit te spreken. Super leuk. Eenmaal beneden hebben we nog een soort van kinderopvang gezien. Heel veel bedjes op een rij, een hokje voor het toilet, een hokje voor de tassen van de kinderen, een kantoortje en verder niks, wat een verschil met Nederland.  Geen speelgoed gezien, maar wel allemaal blije kinderen. We hebben weer diversen high fives gegeven en klapspelletjes gedaan. Zo fijn al die stralende gezichtjes.
Daarna nog de theefabriek in geweest en gezien hoe ze van theeblaadjes thee maken. Danba tenen teafactory is de grootste theefabriek van Sri Lanka. Thomas lipton heeft de  hele grote theeplantage opgezet, we hebben er zeker en half uur doorheengereden voordat we er weer uit waren.
Nog even snel lunchen  bij een modern restaurant, met een hele snelle WiFi, kon ik mooi al mijn foto's even bijwerken op de reiskoffer.
Na de lunch wilden de kinderen snel terug naar het hotel om mooie Instagram foto's te maken  vanuit het zwembad.  Zometeen weer lekker eten en hopen dat de WiFi het weer even doet  om dit verhaal te posten.

1. Lia:
    Geweldig!!!
  2. Edith:
    2 augustus 2018
    Het blijft een hele mooie bijzondere vakantie. Geweldig wat jullie allemaal meemaken.
    Geniet er nog heel erg van jullie allemaal.
    Ik vond het erg leuk om al deze reisverhalen te lezen, je kan wel een reisboek uitgeven.
    Voor jullie is dit heel leuk voor later. Super gedaan.
    Geniet nog en een goede verdere reis. 😘
  3. Tony Zwaartman:
    2 augustus 2018
    Wat geweldig allemaal , heel veel plezier